Ik zie ook nog steeds een groot verschil tussen mannen en vrouwen op het gebied van samenwerkingen.
Waar vrouwen het graag nog zelf willen doen en veelal alleen blijven werken, gaan mannen sneller de samenwerking aan.
Wij vrouwen willen het vaak zelf doen, alsof het dan meer waard is.
En dat is zonde.
Want zolang je alleen blijft werken groei je veel minder snel, kun je veel minder impact hebben en blijf je langer hangen in de opstartfase. En in je eentje werken is het ook gewoon lang niet zo gezellig.
En samenwerken, hoeft je niks te kosten, maar kan je wél veel opleveren.
Door samen te werken krijg je sneller en meer naamsbekendheid, kun je je expert status vergroten en leidt het uiteindelijk tot meer inkomen.
En dan heb ik het níet over netwerkmarketing of affiliatiemarketing. Het kan namelijk nog gemakkelijker en eenvoudiger.
Gewoon op een manier die bij jou past en die heel natuurlijk is. En die jou helpt meer zichtbaar te worden.
Ik zal je zo vertellen hóe jij dat kunt doen, eerst krijg je een paar ideeën hoe zo’n samenwerking er uit zou kunnen zien.
Het is heel eenvoudig…
Zelf organiseer ik 2x per jaar de DolDwazeWeggeefDagen. Volgende week is het weer zo ver en kun je weer een week schaamteloos kennis downloaden van maar liefst 6 experts.
Samen met andere ondernemers geven we dan kennis weg, wat onze volgers kunnen downloaden.
Even een simpele rekensom: stel er doen 6 experts mee, allemaal met een lijst van zo’n 3.000 volgers (gemiddeld), dan kun je in 1 week tijd onder de aandacht komen van minimaal 18.000 (!) mensen en kun je je email lijst weer een flinke boost geven.
Dát is nou de kracht van samenwerken. In je eentje krijg je dat bereik niet zo gemakkelijk in één week tijd.
En… Samenwerken leidt tot win-win. Alle volgers krijgen toegang tot waardevolle kennis en alle experts krijgen een groter bereik.
Nog een idee hoe je zou kunnen samenwerken…
Zo kun je elkaar gaan interviewen voor elkaars lijst. Jij kondigt dan richting jouw volgers dat je een expert gaat interviewen. En een tijdje later kondigt die ander richting zijn of haar lijst dat ie jou gaat interviewen.
Je kunt dan ook afspreken dat je allebei nog een speciaal aanbod doet voor elkaars lijst. En waarbij je elkaar een bepaald percentage geeft van de verkoop.
Vaak zijn we bang om volgers kwijt te raken, maar besef dat er ook weer nieuwe volgers bij krijgt. Uiteindelijk kiest men toch voor degene met wie ze het meeste een klik voelen.
Oké, leuk plan, hoe pak jij dit aan?
Deze 3 stappen zullen je helpen om ook te gaan samenwerken:
1. Het is allereerst slim om te bekijken waar jij wilt groeien. Wil jij jouw naamsbekendheid en lijst laten groeien of wil je nu vooral jouw product onder de aandacht brengen?
2. Bedenk vervolgens met wie zou jij de samenwerking aan kunnen gaan. Maak hier een lijstje van. Wie heeft dezelfde doelgroep als jou en voor wie kan jouw dienst of product een aanvulling zijn?
3. Bedenk een aanbod of een idee wat een vette win-win is voor beide partijen. Je hoeft niets te verkopen richting die ander, je wilt alleen maar samenwerken waarbij beide partijen er beter van worden.
Heb je geen idee? Bel die ander dan eens op. Vraag wat haar plannen de komende tijd zijn en hoe je kunt helpen bij de promotie.
Het enige wat je nodig hebt is DURF en open staan voor mogelijkheden…
Wat is jouw ervaring met samenwerken? Vertel het mij hieronder.
2 Comments on “Samenwerken, hoe doe je dat? + 3 praktische tips die jij direct kunt toepassen”
Leuke ideeën Jikkie, ik ga eens een plannetje maken hoe ik daar wat mee kan 🙂
He Niels Gouman, ik ben benieuwd wat je gaat DOEN!