Met meer IKEA in je bedrijf meer klanten aantrekken

rp_wat-je-kunt-leren-van-ikea-300x291.jpgOnlangs ging ik ‘even’ langs bij IKEA. Even ja… Voor je het weet sta je 2 uur later weer buiten met veel te veel spullen.

 

Je loopt door de winkel en ineens wordt je aandacht getrokken naar zo’n wit metalen bak vol met waxinelichtjes.

 

Hmm.. is toch wel handig. Nu ik er toch ben…

 

Je loopt vervolgens langs zo’n volledig ingerichte kamer en zie je iets staan. Hé, dat staat bij mij vast ook wel leuk, denk je.

 

Nou ja, daar was ik dus en daar was zo’n volledig ingericht huis van 55 m2 (bij IKEA weten ze precies hoe je dat doet).

 

Nieuwsgierig als ik ben, liep ik er door heen en daar belandde ik in zo’n walk-in Closet.

 

En daar stond ook zo’n 2 ½ meter hoge kast vol met schoenen. Like! De beschrijving die er bij hing was nog genialer, ik heb even een foto er van gemaakt:

 20150221_173434

 

Ja, wat handig denk je nu wellicht. Het is wel fijn als je schoenen goed opgeruimd zijn. Je ziet het al helemaal voor je…

 

Herkenbaar? Vast wel. En dat is precies wat IKEA wil bereiken.

 

Want naast dat IKEA een leuke winkel is, zit het marketingtechnisch ook bijzonder goed in elkaar.

 

En dat is precies wat IKEA zo goed doet. In dit voorbeeld van de schoenenkast creëren ze je een beeld over hoe het zou kunnen zijn als je die kast óók zou hebben.

 

Je krijgt een beeld van opgeruimde schoenen, van ‘handig’ en je leest het resultaat wat het je oplevert. Je schoenen die niet meer stinken, netjes opgeruimd, je struikelt minder vaak, ’s ochtends snel te vinden, kortom, veel voordeel als je die kast hebt.

 

Zie jij het beeld al voor je? Handig toch, zo’n schoenenkast?

 

En dat denken in beelden over hoe het zou zijn is wat jij óók in kunt zetten in jouw bedrijf of praktijk.

 

Hoe? Ik zal het je vertellen.

 

Stel, jouw potentiele klanten lopen door jouw winkel (ongeacht of er producten of diensten staan).

 

Bedenk eens welk gevoel en welk resultaat jouw klanten zouden willen (IKEA gaat voor gemak). Met welk gevoel gaan jouw klanten weer naar huis? Waarom hebben ze jouw product gekocht? Wat waren de voordelen dat zij besloten hebben om jouw product te komen.

 

Welk beeld zie je dan voor ogen? Beelden zeggen veel meer dan woorden, dus bedenk welk beeld jij jouw klanten wilt geven met betrekking tot jouw product, waardoor ze zeggen: dat is handig, dat wil ik ook!

 

Hierdoor blijf je beter hangen, kunnen jouw klanten zich beter inbeelden hoe het zou zijn als ze jouw product zouden hebben en kunnen ze daardoor gemakkelijker ja zeggen.

 

Kun je de volgende keer je rondje IKEA meteen gebruiken ter inspiratie voor je eigen bedrijf ;).

 

Nee hoor schat, het is puur marketingtechnisch dat ik nu naar IKEA ga, Jikkie zei dat het zeer interessant was (don’t blame me ;))

 

 

Vertel mij, welk beeld wil jij jouw klant geven? Deel het hier onder!

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *