Marketing is dood, lang leve de marketing

Marketing is dood, lang leve marketingMarketing is dood! Het was iets wat al maanden door mijn hoofd spookte, en nu weet ik het zeker: marketing is morsdood. Tijden zijn drastisch veranderd. Niemand die nog kijkt naar de advertenties in kranten, reageert op pushy-sales uitingen of tv-reclames.

 

Wees eens eerlijk: welke advertentie heb jij laatst nog onthouden? Adverteren kost vooral geld, je mag blij zijn als je de kosten er uithaalt.  

 

Maar geen advertentieverkoper die dit jou gaat vertellen. Want zijn doel is niet om jou goed te helpen, zijn doel is om zichzelf goed te helpen met een leuk inkomen. Zo target weer gehaald.

 

Gelukkig is Seth Godin het helemaal met mij eens, alleen heeft hij er al een boek over geschreven. De P’s waar marketeers mee werken – prijs, promotie, publiciteit om er een paar te noemen – werken niet meer.

 

Zo kwam ik jaren geleden eens in een grensstad in Peru aan en er waren geruchten dat het niet veilig was om overdag met je backpack over straat te lopen. Ik zou iets van 300 meter moeten lopen voor zo’n minibusje waar we later met 22 personen in zouden zitten (over onveilig gesproken).

 

Tja, wat te doen? Overdag zou dat toch wel moeten kunnen? Of toch niet?

 

Toen maakte ik een grote fout…Ik vroeg een taxichauffeur of het veilig was om naar die en die plek te lopen als vrouw alleen. Nee, joh, dat kon echt niet! Het was echt te onveilig!

 

Toen besefte ik mij ineens aan wie ik het vroeg: een taxichauffeur! Uiteraard was het niet veilig om er te lopen. Duhh…

 

Gelukkig had ik mijn fout op tijd door en vroeg aan een vrouw op straat (vrouwen snappen het als je vraagt of het veilig is); natuurlijk was het hier veilig om over straat te lopen overdag!

 

Zij was iemand die mij wilde helpen in plaats van zichzelf te helpen.

 

En dat is ook wat de nieuwe marketing is. Geen pushy verhalen, mensen een onveilig gevoel geven, maar mensen helpen!

 

Marketing is dood, leve de marketing! Stop met verkopen, start met oprechte interesse tonen, klanten helpen en waarde geven! En laat hen het woord doen.

 

Leuk, maar laten we vooral concreet worden, Jikkie. Oké, ik geef je 3 strategieën hoe jij dit aan kunt pakken:

 

1. Betrek je (potentiele) klanten bij je business. Ga de interactie aan op Facebook, twitter, maar ook in het echte leven! Of vraag ze om hulp, ontwikkel samen een product. Dit hoeft echt geen rocket-science te zijn: vraag ze waar ze mee zitten en vraag of je ze eventueel kunt helpen. Dit kun je heel gemakkelijk doen door een vraag te stellen in een artikel.

 

Ander voorbeeld is bijvoorbeeld mijn vraag over wat je exact wilt leren tijdens het event op 9 & 10 december (https://www.surveymonkey.com/s/S2ZKH7Q). Ik zou het prima zelf kunnen bedenken, maar het is veel fijner om hier samen naar te kijken. Ik ga er vanuit dat je weet wat je klanten willen, maar samen kun je het nog beter maken.

 

2. Vraag om testimonials. Zoover is er onwijs groot mee geworden. Hotels, vakantieparken, voordat je een vakantie boekt, kijk je vaak even op Zoover wat anderen vonden (mocht de aanbieder dat al niet voor jou hebben gedaan).

 

Je hoeft niet te wachten met het vragen van testimonials totdat je ‘groot’ bent, vraag je eerste klant direct om een testimonial, ze vinden dit vaak geen enkel probleem en vinden het juist leuk om dit te doen! Hoe zo’n testimonial er uit ziet, kun je hier vinden

 

3. Laat mensen jouw business en kennis ervaren! Lever waardevolle inhoud, bied een gratis gesprek aan, lever waarde. Dit hoeft echt geen hoofdbrekens te zijn wat je kunt geven: een kort gesprek, een checklist, waardevolle artikelen waarbij je antwoord geeft op iemands vraag (hoef je echt niet je hele toko voor weg te geven).

 

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld helpouts van google. In Nederland nog niet officieel gelanceerd, maar het principe is dat je anderen helpt, gratis of tegen een vergoeding: “real help from real people in real time”.

 

Als je bijvoorbeeld niet weet hoe je een gerecht klaar maakt, zoek je iemand die dit wel weet en die gaat jou LIVE via een internet verbinding helpen! Of iemand die ontzettend veel weet van websites even met die van jou mee kijkt. Over connectie gesproken…

 

We zijn in deze roerige tijden meer dan ooit op zoek naar echt contact, het gevoel van ergens bij horen, thuis voelen. Iemand die jou kan helpen in plaats van iemand die aan je wil verkopen.

 

Doe dit wel authentiek, vanuit oprechte interesse in plaats van het zoveelste trucje. We zijn wel klaar met trucjes… Maar probeer het uit, faal, leer er van en doe het een volgende keer beter!

 

Oké, laat ik de daad bij het woord voegen en bij deze dus een oprechte vraag aan jou:

 

Hoe zorg jij voor interactie met jouw doelgroep? Hoe maak jij (echt) contact met jouw doelgroep? 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *