Laatst sprak ik een ondernemer bij de Open Coffee. Ze was creatief in stoffen, vond het heerlijk om kleding te ontwerpen.
Vol passie vertelde ze over hoe leuk het was om een kledingstuk speciaal voor iemand te maken, zodat die daarna op een feestje of andere gelegenheid kon stralen in haar op maat gemaakte outfit.
En kundig was ze zeker. Zo had ze had al jaren ervaring, was coupeuse geweest en bleef zichzelf ontwikkelen, zo leerde ze nu een nieuwe techniek om op een gemakkelijke manier patronen te tekenen en te ontwerpen.
Ze vond slechts één ding lastig: hoe kreeg ze hiermee klanten? Want uurtje-factuurtje ging hem niet worden. Ze was er zoveel uren aan kwijt om zoiets te ontwerpen en te maken dat konden mensen gewoonweg niet betalen.
Samen met haar bekeken we snel een paar opties, maar dat was het allemaal niet…
Tot ze er ineens uit floepte: “maar ik koop zelf ook niet voor zoveel geld kleding!” Ze ging zelf ook voor de koopjes, voor de beste deals.
Ze vond zichzelf blijkbaar niet zoveel waard…
En dit is iets wat ik veel zie. Ondernemers die hoog opgeleid zijn, goed in hun vak, maar hebben niet de klanten die ze graag willen. Omdat ze niet in zichzelf geloven dat het ze het waard zijn of dat het ook mogelijk voor hun is.
Ook ik ben op dit punt geweest. Ook heb ik lang niet altijd het vertrouwen dat ik het kon. En heel af en toe sluipt het weer naar binnen, iedere keer dat ik een nieuw level in mijn business bereik.
Ik ben dan ook enorm dankbaar dat mijn coach toen in mij geloofde, toen ik het zelf nog niet kon.
Als jij al niet in jezelf gelooft, waarom zou een klant dat wel doen? Als jij het jezelf al niet waard vindt om in te investeren, waarom zou een klant dan wel in jou investeren? Omdat je zo’n goed mensch bent?
Laten we vooral liefdadigheid en ondernemen niet door elkaar halen. Klanten komen naar jou toe omdat ze geloven dat jij hen kunt helpen. Omdat jij in jezelf gelooft dat jij hen kan helpen.
En uiteraard hoort gunnen daar bij, maar het gaat vooral om dat de klant het gevoel heeft dat jij haar kan helpen.
En dat hoeft niet te betekenen dat je direct arrogant hoeft te doen. Arrogantie en niet geloven in jezelf, zijn uiteindes op een lijn. Het is als wit en zwart; daar zit nog veel grijs tussen.
En als je niet veel geld hebt (vraag is of dat waar is, hoe goed houd jij jouw financiele cijfers bij?), begin dan met investeren in jezelf in iets kleins en bouw dit langzaam op.
Gun het je zelf om een uitgave voor jezelf te doen, omdat je het waard bent, en niet omdat de prijs zo laag is, dat je het niet langer kunt laten liggen 😉
Want het gaat niet om de hoogte van de prijs, het wat jij jezelf waard vindt.
En daarbij gaat het niet om de hoeveelheid geld wat je investeert. Het gaat om het principe dat je het waard bent om in te investeren.
Want ook jij bent het waard om in te investeren. In tijd, geld en liefde.
Herkenbaar? Stel jezelf dan eens de vraag: waarom ben ik het wél waard om veel te verdienen? Waarom ben ik het wél waard om in te investeren?
Mocht je dit nog lastig vinden of zou je wel weer wat inspiratie kunnen gebruiken? Meld je dan nu aan voor het nieuwe 2-daagse event ‘Met pit & passie naar je ideale bedrijf’ en profiteer nu van de vroegboekkorting.