Wat ik vaak hoor is: “ik wil meer klanten”. Meer klanten, meer omzet. Vaak werken ze al hard aan hun bedrijf, maar op één of andere manier lukt het niet.
Is er een kloof tussen waar je naar toe wilt en daar waar je nu bent.
Maar wat ik ook vaak zie is datgene wat ze zo graag willen en datgene wat ze DOEN, niet op één lijn liggen. Vaak houden we ons bezig met:
1. Daar waar je NIET wil zijn
Vaak houden we ons bezig met problemen, met het gebrek of schaarste wat we ervaren. Op datgene wat niet lukt, of niet goed gaat. Zeg je vaak: het is lastig…
2. Die zaken die niet direct bijdragen aan je doel
Misschien wil je graag meer klanten, maar ben je vooral bezig met je administratie. Of je wilt wel meer klanten, maar blijf je vooral achter je laptop hangen. Ben je druk met poetsen, de kinderen, noem maar op.
Vaak zijn we dus met andere zaken bezig dan met datgene wat je zo graag wilt bereiken.
Met alle consequenties van dien. Steeds minder klanten, en je problemen worden steeds maar groter.
Langzaam slaat de twijfel toe of het wel gaat lukken.
En na de twijfel komen de zorgen. Wat als ik straks geen inkomen meer heb… Stel dat ik mijn bedrijf moet opdoeken. Stel dat ik weer in loondienst moet. Stel dat…
En door de twijfel en de zorgen ga je vervolgens uitstellen. Het voelt alsof je door een dichte mist aan het lopen bent. Alsof je watten in je hoofd hebt.
Langzamerhand kom je tot stilstand: wat moet je doen…?
En zo wordt datgene waar je zo bang voor was, waarheid.
Er is een wet die zegt:
Datgene wat je aandacht geeft groeit
Daar waar je je op focust, is waar je naar toe gaat. O, je had liever een andere kant op gegaan….?
Wil je een goedlopende business dan is het dus van essentieel belang dat je je focust op datgene waar je naar toe wilt. Die activiteiten te doen die jou nu helpen om daar te komen waar je nú heen wilt.
Hoe zorg je er voor dat je activiteiten in lijn liggen met datgene wat je het liefste wil? Wil je een goedlopende business dan moet je de volgende 3 stappen door:
Stap #1: Krijg een messcherpe focus
Hoeveel meer klanten wil je PRECIES? Hoeveel méér wil je PRECIES verdienen? Welke keuze je ook maakt, zolang je maar kiest. Wil je naar Trafalgar Square of wil je naar Bucking Ham Palace? Beiden zijn leuk, maar om je richting te bepalen, moet je precies weten waar je naar toe wilt.
Meer klanten is dus niet scherp genoeg. Dat is het zelfde als: ik wil naar het Londen. Zo, hier ben je in een achterbuurt, je wilde toch naar Londen?
Stap #2: Heb een strategie
Oké, je wil meer klanten, meer omzet, meer vrije tijd. Hóe ga je er dan komen?
Als je meer klanten wilt, zul je dus meer tijd moeten gaan besteden aan acquisitie. Je strategie zal dus gericht moeten zijn op het krijgen van klanten, en dus niet op de ontwikkeling van je website of je administratie.
Een strategie houdt ook in: hulp vragen (de weg vragen), kiezen of je gaat lopen of dat je voor de snelle weg kiest.
Bedenk een plan om het specifieke aantal klanten te krijgen. Ga je bellen? Ga je mailen? Wat ga je zeggen? Met wie wil je contact gaan leggen?
Stap #3: Ga er VOLLEDIG voor, doe wat nodig is om er te komen!
Deze laatste stap gaat over in actie komen. Een plan is leuk, maar daar begint het pas! Dit gaat over DOEN.
Maak een actieplan. Een aanvalsplan! En heb ook scherp welke gedachtes houden jou nog tegen om jouw strategie in de praktijk te brengen?
Kortom, zet al die stappen om van A naar B te komen! Om die X aantal meer klanten te krijgen!
Zorg dus dat je activiteiten in lijn liggen met daar waar je naar toe wilt. Verstop je niet langer en ga het DOEN!
Herkenbaar? Niet herkenbaar? Deel het hieronder!
2 Comments on “Het lukt niet… (+ hoe het wel gaat lukken)”
Ja, actieplan voor meer klanten, zó belangrijk, maar niet zo gemakkelijk merk ik. Het is steeds evalueren wat werkt en wat niet werkt. En soms heeft iets resultaat en heeft het een volgende keer opeens maar heel weinig effect. Het blijft een echte uitdaging!
Ja, hoor! Heel herkenbaar! 😉