Het is tijd jezelf serieus te nemen (+ 3 tips voor een expert-status)

3 manieren om jezelf als expert neer te zettenVeel vrouwen houden zich klein of nemen zichzelf niet serieus (genoeg). Ze denken dat ze nog niet genoeg weten, dat ze nog maar net begonnen zijn, kortom, wie zijn zij om ….? Straks komen je klanten er achter dat je niet alles weet… je moet er niet aan denken.

 

Maar als jij jezelf al niet serieus neemt, waarom zou een ander dat dan wel doen? Wat je uitzendt is wat je terugkrijgt…

 

Oké, klinkt gemakkelijk, maar hoe zorg je er voor dat je serieus wordt genomen? Hierover kreeg ik een vraag van Erica, zij heeft een business in de alternatieve gezondheidszorg. Zij schreef mij het volgende:

 

Beste Jikkie, 

“Ik wil graag met fysiotherapeuten en artsen samenwerken. Maar aangezien massagetherapie wordt onderschat (het effect is onvoldoende wetenschappelijk aangetoond) is dit erg moeilijk. Ik word door fysiotherapeuten ook als concurrent gezien.

 

Mijn droom is om met een team gelijkgestemde professionals aan te tonen dat de beste manier voor heling is: een nauwe samenwerking tussen regulier en alternatieve gezondheidszorg. Waarbij beide manieren als gelijkwaardig gelden.

 

Wat kan ik doen om serieus genomen te worden? Ik zie dagelijks dat massagetherapie er wel degelijk toe doet. Wie weet, heb jij hier een goed idee voor”.

 

Erica

 

Erica, dank dat je dit deelt! Dit is zeker iets wat veel in de alternatieve (gezondheids-)sectoren speelt, maar ook zeker daar buiten. Het is iets waar velen (in min of meerdere mate) last van hebben.

 

De alternatieve gezondheidszorg wordt vaak als zweverig gezien en weten klanten of andere beroepsgroepen in de sector niet zo goed wat ze er mee moeten. Vervolgens word je als concurrent gezien of word je dus niet serieus genomen.

 

Allereerst, niet serieus genomen worden kan een heel vervelend gevoel oproepen. Het is alsof je niet mee mag spelen op het schoolplein, dat je als anders wordt gezien, iemand die er niet bij hoort. Je voelt je verontwaardigd, gaat er tegen in of trekt je terug in je schulp, niet wetende wat te moeten zeggen om wel serieus genomen te worden.

 

Complimenten trouwens dat je al als concurrent wordt gezien door de fysiotherapeuten; door hen wordt je in ieder geval wel als een volwaardige partner gezien;)

Maar ik kan me voorstellen dat je dat nog niet als zodanig ziet.

 

Dus hoe pak je dat aan? Het is ‘key’ om jezelf te gaan onderscheiden: volwaardig, maar wel uniek! Ik zal je hiervoor 3 tips geven: 

 

1. Houd je niet langer klein! Je hebt behoorlijk wat kennis en kunde in je rugzak (in ieder geval veel meer dan ik). Houd je dus niet langer klein of laat je niet langer klein houden door anderen. Dat de wetenschap nog geen bewijzen heeft gevonden is nog geen reden dat iets niet werkt. Vroeger dacht ook iedereen dat de wereld plat was. Recht je rug en beslis dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Een expert is voor klanten met een specifieke problematiek, en met een specifieke oplossing.

 

2. Zorg voor een onderscheidende visie. De huidige medische wereld mist iets, dit kunnen zij niet weten door de medische en op het lichaam gerichte opleidingen. Jouw vakgebied zorgt voor de missing-link tussen lichaam en geest. Ik verzin hem ter plekke, voel je vrij om zelf een onderscheidende visie te maken. Deze visie verkondig je richting klanten, maar ook richting eventuele samenwerkingspartners zoals fysiotherapeuten.

 

3. Vraag testimonials van je klanten. Met welke klachten kwamen zij binnen? Welke behandeling hebben ze gehad, en wat is het resultaat van de behandelingen geweest? Gebruik deze testimonials in je communicatie met klanten, maar ook met potentiële samenwerkingsverbanden.

 

Nog een laatste bonustip; richt je vooral op je klanten, dit zijn degene die jou betalen. Wat betreft de samenwerkingsverbanden die je zo graag wilt. Een aantal zullen je als concurrent blijven zien, richt je op degenen die wél willen samenwerken.  Die jouw onderscheidende visie onderschrijven en waardoor jullie samen kunnen optrekken. Gemiste kans voor de ander als ie niet wil, denk ik dan zo…

 

Hoe zorg jij voor jouw expertstatus? Vertel het hieronder –>  delen= vermenigvuldigen! 

3 Comments on “Het is tijd jezelf serieus te nemen (+ 3 tips voor een expert-status)”

  1. Met een boek zul je zeker worden gezien als expert. Ik ben hiermee bezig en merk in mijn omgeving dat gelijkgestemden en mijn doelgroep dat boek graag willen hebben…het is voor hen teveel werk om zelf op onderzoek uit te gaan. Dus mijn advies: schrijf een boek met jouw onderscheidende visie!
    Veel succes!!!

    1. He Monique,

      Dank voor je aanvulling! Een boek schrijven helpt zeker bij het vergroten van je expert-status en is een mooie manier om vervolgens op diverse plekken te gaan spreken over je boek.

      Succes!

      Groet,

      Jikkie Has

  2. Dat Erica zich als massagetherapeut niet serieus genomen voelt, is herkenbaar. Mijn zus is reiki-therapeute en dat valt nog meer in het zweverige gebied. Ik zou Erica aanvullend willen aanraden: zoek lotgenoten en collega’s. Je bent niet de enige massagetherapeute die heilzaam werk verricht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *