Het is altijd interessant om van de besten te leren. Zo was ik laatst bij een rondleiding in de IKEA. En nee, niet langs de ge-eikte paden. Want wist je bijvoorbeeld dat je zo’n 1500 meter loopt als je de hele route volgt?
Tijdens deze rondleiding keken we vanuit IKEA-perspectief naar de business in plaats van als bezoeker of als klant.
Mijn mond viel open van verbazing. Ik weet dat IKEA zijn marketing prima op orde heeft, maar dat het zo geniaal in elkaar zat…
In de kern gaat het niet om winstmaximalisatie, maar om efficiëntie en klantervaring, waarbij de winst tussen bepaalde marges valt. Niet daar boven, maar ook niet er onder komen. Komen ze er boven, dan investeren ze dit weer in de ontwikkeling van nieuwe producten. Interessant.
Maar dat betekent niet dat IKEA geld niet belangrijk vindt. Over een gezonde financiële mindset gesproken. Want uiteraard wil IKEA van zoveel mogelijk bezoekers klanten maken.
De 3 lessen van IKEA
Ongeacht hoe groot jouw bedrijf is, dit kun jij ook toepassen voor jouw business!
Les 1 Ken je klanten zoals je je vrienden kent
Nederland is uiteraard een klein landje vergeleken bij een aantal andere landen. Maar dit betekent ook dat je op een klein stukje grond (lees Nederland), alle sociale klassen tegenkomt.
En IKEA wil er voor iedereen zijn op het gebied van wonen. Hoe spreek je dan toch iedereen aan?
Ken je klant net zo goed als je beste vrienden. Zo liepen we een woonkamer in. En daar ‘woonden’ een Nederlands echtpaar, tussen de 40-50 jaar, 2 kinderen die al iets groter zijn. Modaal inkomen. Niet de keuken, maar de woonkamer staat centraal in hun leven.
Dit gezin had zowel behoefte om samen te zijn, maar willen ook graag hun eigen ding kunnen doen. Je wilt als ouder ook graag even rustig tv kijken, maar ondertussen je kinderen ook in de gaten houden die hun eigen ding doen.
En zo was de woonkamer ook ingericht. Iedere woonkamer zijn eigen ideale doelgroep. Tot in de puntjes over nagedacht.
Les 2 hoe je van een bezoeker een klant maakt
Begin met een kleine aankoop. IKEA wil natuurlijk van zijn bezoekers klanten maken. Conversie dus.
Op moment dat een bezoeker de IKEA binnen stapt, zal hij niet zo maar zijn portemonnee trekken om een aankopen van meer dan €1000,- te doen.
Bij IKEA begin je met een aankoop van minder dan €1,-. Een afwasborstel. Voor een afwasborstel ga je niet speciaal naar de IKEA, maar weet je, altijd handig.
En zo wordt de klant ‘verleidt’ om steeds een grotere aankoop te doen. Hebben ze hun handen vol, dan pakken ze een mooie gele tas, een trolley of gewoon weg de grote ‘winkelwagen’. En zo komen we direct uit bij les 3. Volg je het nog?
Les 3 Hoe je iedere klant op zijn niveau kunt helpen
Bied producten in verschillende prijscategorieën aan. Niet iedereen zal je hoog geprijsd aanbod kunnen betalen. Mogen ze dan maar niet binnenkomen?
Bij IKEA is iedereen welkom ongeacht hun portemonnee. En kun je een keuken kopen voor een paar honderd euro, maar kun je ook doen voor zo’n 6000 euro. En beiden van goede kwaliteit en met jarenlange garantie.
Zo, dat was de rondleiding. Interessant hé? En dan is het nu weer tijd voor actie!
Want, welke lessen ga jij oppakken voor jouw business? Vertel het mij hieronder!
2 Comments on “Het geheime van IKEA (+ wat jij daar mee kunt in jouw business)”
Kan ik ook met een groep van 25-30 personen een rondleiding boeken ?
Zo ja op vrijdag 6 oktober 2023.
Of weet een een adres waar ik deze vraag kan stellen?
Met vriendelijke groet,
Trudy
Ha Trudy,
Bedoel je een rondleiding bij de IKEA? Dan kun je het beste de IKEA klantenservice bellen.