Laatst kwam ik een ondernemer tegen die ontzettend druk was met het ontwikkelen van zijn materialen voor een programma. En daar zijn er meer van, misschien ken jij ook wel iemand in jouw omgeving.
Ze zijn dan bijvoorbeeld ontzettend druk met het ontwikkelen van hun workshop of cursus. Alle trainingsmaterialen schrijven, redigeren, opmaken en printen. Na een aantal weken is het af en zijn ze moe maar voldaan met het resultaat: zo, is dat even mooi geworden! Laat de klanten maar komen!
En vervolgens blijft het stil… Hoe kan dat nou? Langzamerhand verliezen ze de moed en komt de frustratie opzetten. Ze hebben er al zoveel werk in gestoken, maar zonder resultaat. Hebben ze al dat werk dan voor niets gedaan?
Als je niet weet wat het belangrijkste is en welke prioriteiten daar bij horen, loop je het risico dat je je focust op de verkeerde zaken. Eerst de website afmaken, eerst de trainingsmaterialen ontwikkelen, eerst… noem maar op.
Laat ik je iets vertellen: tijd is de enige factor je niet kunt sparen en ook niet mee kunt nemen. Het is dus belangrijk om efficiënt met je tijd om te gaan. Weten wat je eerst moet doen, en wat daarna. Wat is het belangrijkste bij jouw business?
Weten wat het belangrijkste is en in welke volgorde je wat doet, geeft focus, structuur en rust. Het zorgt er voor dat je de juiste dingen in de juiste volgorde doet. En in dit geval (en bij ieder bedrijf!) is de hoogste prioriteit het krijgen van klanten.
Laat ik een voorbeeld geven. Je bent binnenkort jarig en gaat dit met vrienden en familie vieren. Wat doe je dan als eerste? Ga je eerst de hapjes maken (ook al is het feest pas over een week), of ga je eerst vrienden en familie uitnodigen?
Natuurlijk ga je eerst familie en vrienden uitnodigen. Je wilt weten wie er komt en wat ze eten en drinken. En op basis daarvan ga je pas de inkopen doen en de andere voorbereidingen treffen.
Met ondernemen is dit precies hetzelfde. Je hoogste prioriteit is dat klanten “ja’ tegen jouw diensten gaat zeggen. Dus, nadat je de kaders van je workshop of programma hebt bepaald is je belangrijkste prioriteit dit grootse feest te gaan communiceren en promoten, zodat er mensen gaan komen.
Pas als de eersten hebben toegezegd ga je verder aan de slag. Bijvoorbeeld het maken van je trainingsmaterialen. Kan dat, vraag je je wellicht af. Zeker! Jij hebt voor ogen wat het gaat worden, je kent de grote lijnen.
Het kennen van de grote lijnen is voldoende voor wat een (potentiële) klant nodig heeft, op basis hiervan kan hij al een besluit nemen om mee te doen of niet.
En zodra jij de eerste aanmeldingen hebt, kun je rustig je materialen verder uit gaan werken.
Tijd is niet te koop. Dus als je slim wilt ondernemen, bepaal je je doel, de juiste prioriteiten. Je verkoopt dus eerst het product en daarna ga je dit product pas verder ontwikkelen!
One Comment on “De kunst van de juiste prioriteiten stellen”
He Jikkie,
Wat een leuk en origineel voorbeeld! Fijne reis 🙂
Laura