Alsjeblieft; 3 stappen die je marketing gemakkelijker maken

3 tips hoe je structureel aan klanten komtMarketing is voor veel zelfstandigen vaak nog wel een ‘dingetje’… Ze zijn goed in hun vak maar hoe zorg je er nu voor dat je gemakkelijker aan klanten komt?

 

Je wilt zo graag anderen helpen, maar op één of andere manier weten klanten je niet te vinden. Zo mailde Debby mij met de volgende vraag:

 

“Ik heb een eigen praktijk en vind het soms moeilijk om voor continuïteit te zorgen.

Ben je een paar weken lekker aan het werk, lekker gevulde agenda en dan ineens… cliënten ronden traject af (prima, goed werk geleverd) en moet je weer opnieuw op pad om mensen te bereiken.

Op zich wel leuk; ik ben redelijk creatief, maar ik merk dat er vaak veel tijd in gaat zitten. Mailings sturen, Facebook bijhouden, blogs schrijven, lezing geven, netwerken…

Mijn input levert dan wel weer afspraken op, maar na een tijdje moet ik weer opnieuw beginnen. Pieken en dalen, dat is mijn ‘obstakel’.

 

Het liefste wil ik me hoofdzakelijk bezig houden met waar ik goed in ben, namelijk stress wegnemen en wat ‘olifantenkracht’ meegeven. Zou dat makkelijker kunnen?”

Groet,


Debby

Ja hoor Debby, dat kan! Een oplossing is om in loondienst te gaan, dan kun je de hele dag bezig zijn met wat je goed kunt. Maar volgens mij is dat niet wat je wilt…

Want je bent niet voor niets voor jezelf begonnen. Oké, niet de juiste oplossing dus. Wat dan wel?

Hoe zorg je er voor dat je gemakkelijker aan klanten komt? Ik zal je 3 stappen geven hoe je je marketing gemakkelijker kunt maken.

1.   Ga aan de slag met jouw mindset met betrekking tot marketing

Wat is jouw mindset met betrekking tot marketing? Iets wat heel veel tijd kost? Is het voor jou leuren om klanten, iets wat je associeert met snelle jongens in pakken en gladde praatjes? Wat is marketing voor jou?

2.   Sporadische marketing leidt tot sporadische klanten. Als je iedere keer ‘iets’ aan marketing doet, dan krijg je ook ‘iets’.

Hoe zorg je dat je het leuk houdt om structureel bezig te houden met marketing?  Mijn docent vroeg me ooit: ‘how do you eat an elephant’. Het antwoord was net zo simpel als geniaal: slice by slice! En zo werkt het ook met marketing.

Plan iedere dag 30 minuten in waar je je gericht bezig houdt met het krijgen van klanten. Wat kun je in die 30 minuten doen? Hier wat voorbeelden: stuur een potentiële klant een mail om hem of haar uit te nodigen voor een gesprek, of nog sterker: bel die potentiële klant op! Stuur je een mail om een lezing te geven, promoot je je artikel op Facebook en LinkedIn etcetera.

Het gaat dus vaak niet om de grootse acties, maar om iedere dag een kleine gerichte actie te doen, 1 persoon mailen in plaats van 10. Doe dit direct in de ochtend, dan heb je dat zaadje ook weer gepland en kun je je weer bezig houden met de inhoud.

3.   Leer datgene wat nodig is om gemakkelijker aan klanten te komen. Als het je nog teveel tijd kost, komt dat vaak omdat we ‘iets’ nog niet weten en dat we iets te leren hebben.

 En dat is helemaal niet erg want 1) je hebt het vaak niet geleerd op school en 2) het is prima te leren. Vergelijk het met zwemles of met salsadansen: ook daar word je niet geboren met de vaardigheden, maar is het wel iets wat je prima kunt leren.

Investeer hier in als het je nog teveel moeite kost, want het kost je op dit moment vooral veel tijd, maar ook klanten! En dat hoeft helemaal niet.

Hoe zie jij marketing? Vind je het lastig of juist leuk? Welke activiteiten onderneem jij om aan klanten te komen? Laat het hieronder weten! 

7 Comments on “Alsjeblieft; 3 stappen die je marketing gemakkelijker maken”

  1. Beste Jikkie, Wat ik doe. Als ik een E-mail stuur , onder mijn naam. Mijn aanbod in een LINK naar mijn WEBSITE. Elke dag visite kaartjes uitdelen aan mensen, met mijn website er op.
    In een gesprek een vraag stellen wat NIEUWSGIERIG maakt, lees maar in mijn website of Facebook.

    1 ding is zeker MARKETING is ALLES.

    Mvg Edwin

  2. He Edwin,

    Dank voor je input! Marketing is inderdaad key in je business, jij laat mooi zien hoe praktisch en natuurlijk dat kan zijn.

    Tnx!

    Groet,

    Jikkie

  3. Jikkie,
    Marketing zorgt er namelijk voor dat een product ook daadwerkelijk verkocht word. Als een product, hoe briljant ook, namelijk niet verkocht word, kan je er ook nooit geld aan verdienen. Er zijn voorbeelden van slechte producten die het toch wonnen van betere producten. HET GEHEIM IS

    De MARKETING achter het product.
    Mvg Edwin

  4. He Jikkie,

    Wat vertel jij dit op zo’n lekker makkelijke manier! Ik begrijp meteen dat ik me gewoon wat meer moet verdiepen in marketing en het vermarkten van mijn bedrijf!

    Bedankt voor je goede moed die je zonder te weten hebt ingesproken!

    Mvg Raymon

  5. Hallo Jikkie,
    Als Fysio therapeut ben ik 30 jaar afhankelijk geweest van de doorverwijzing van de arts. En nu ik als Cranio en Hapto therapeut werk sinds een jaar of 7 is de doorverwijzing sterk verminderd. Nu ben ik actief geworden op internet. Marketing is min of meer nieuw in mijn bewustzijn. Jouw artikelen zijn goed voer voor mijn marketing bewustzijn. En het idee om iedere dag 1 persoon te bellen ga ik maandag uitvoeren.

    Hartelijk dank voor je open delen van marketing mogelijkheden.
    groet Tineke

  6. Hoi Tineke,

    Goed bezig! Vaak worden we vakinhoudelijk goed opgeleid, maar hoe we onszelf in de markt moeten zetten is een heel ander vak (en ook prima te leren). Fijn dat mijn artikelen jou zo helpen!

    Succes,

    Groet,

    Jikkie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *