Het ‘ik moet eerst nog…’- syndroom

Maak werk van je Merk - acquisitieKen je dat? Je weet dat je eigenlijk iets moet doen, maar eerst moet je nog iets anders doen…

 

Diep van binnen weet je dat je aan marketing moet gaan doen (ieuwww), maar eerst…

 

Eerst moet je nog je website afmaken, je logo ontwikkelen, je programma of je methodiek verder ontwikkelen, noem maar op.

 

Zo sprak ik laatst een therapeut; ze had een mooie droom met haar bedrijf en had er zin in om er voor te gaan!

 

Maar eerst moest ze nog haar methodiek verder uitwerken en testen, daarna kon ze een plan maken over hoe ze aan klanten ging komen en wat ze aan marketing moest gaan doen.

 

Dat is wat ik noem het ‘ik-moet-eerst-nog-syndroom’.

 

En dat is wat ik veel zie om mij heen. Vrouwen die voor hun gevoel eerst nog iets anders moeten ontwikkelen voordat ze er mee naar buiten durven te treden.

 

Vaak is het de angst om zichtbaar te worden en daarmee het bijbehorende risico om afgewezen te worden.

 

Vaak is het angst voor afwijzing dat je niet goed genoeg bent, dat je niet alles weet, dat mensen je niet meer aardig vinden.

 

Hierdoor saboteren veel vrouwen zichzelf (maar ook mannen). Ze verstoppen zich mega lang in de voorbereiding of blijven zich maar inhoudelijk verdiepen. Want eerst moet je dat goed leren, dan pas kun je… (vul maar in).

 

Daardoor vragen veel vrouwen te lage prijzen, en blijven ze zich verstoppen.  

 

Hoeven ze niet na te denken over hoe ze aan klanten gaan komen. Want zolang je druk bent met de inhoud hoef je gelukkig ook niet over die vraag na te denken. Druk, druk, druk.

 

Maar uiteindelijk heb je een bedrijf en gaat het er om dat je klanten krijgt en dat je er goed mee verdient! Je loopt namelijk alle risico’s die bij een eigen bedrijf horen, dus zorg dan ook dat je profiteert van de voordelen!

 

Dus verstop jezelf niet langer met het volgen van inhoudelijk verdiepende cursussen of zaken die je eerst nog moet doen.

 

Zorg dat je die marketing onder de knie krijgt!

 

Want dat is waar het om draait bij het hebben van een bedrijf! Tenzij je een leuke hobby ‘bedrijfje spelen’ hebt, maar dat heb jij vast niet.

 

Bij een eigen bedrijf is het goed op orde hebben van je marketing minimaal net zo belangrijk als de inhoud van je vak.

 

Zorg dat je minimaal 50% van je tijd besteed aan marketing en acquisitie, in plaats van de maximaal 5% die het voor velen op dit moment nog is (want ja, je bent zo ontzettend druk!).

 

Weet je niet precies wat je in die tijd zou kunnen doen? Of hoe je dat kunt doen?

 

Geen nood, ook dat kun je leren!

 

Vertel mij hieronder: wat moet jij voor je gevoel eerst nog doen voordat je er echt naar buiten durft te treden?

 

Wordt het hoog tijd om van jouw bedrijfje een BEDRIJF te maken? Weet jij niet precies wat je moet doen om aan meer klanten te komen? Meld je dan nog aan voor DOEN, het 6 maandengroepsprogramma naar structureel meer goed betalende klanten en met resultaat naar een goedlopende business, jouw business.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *