Wekte bovenstaande zin jouw nieuwsgierigheid op? Mooi, laat dat nou precies het doel zijn: nieuwsgierigheid opwekken.
Wist je dat je nieuwsgierigheid ook heel goed voor je business kunt laten werken?
Hoe dan?
Ik zal het je zo vertellen…
Nieuwsgierigheid is namelijk één van de meest basale biologische driften van mensen en dieren. Het is voor zowel kinderen als volwassenen een belangrijke drijfveer om te leren en te ontdekken.
En dat kan ook heel integer in worden gezet.
Ikzelf ben ook ontzettend nieuwsgierig. Ik ben nieuwsgierig wat mensen drijft, wat ze willen bereiken, waar ze nu nog tegen aan lopen.
Nieuwsgierig als we zijn, is nieuwsgierigheid zelfs wetenschappelijk onderzocht…
Zo zegt de klassieke theorie van Daniel Berlyne (1966, Science) dat het opheffen van die nieuwsgierigheid een belonend effect heeft.
Behalve dat het een belonend effect heeft zorgt het er ook voor dat mensen het beeld extra goed opslaan in hun geheugen.
En nog belangrijker: het zorgt er voor dat mensen het beter onthouden!
Super handig natuurlijk als jij als ondernemer onthouden wilt worden. Je doelgroep gaat je onthouden en willen meer van je weten. Want dan worden hun hersens beloond.
Hoe roep je die nieuwsgierigheid op?
Nieuwsgierigheid kun je oproepen door een spanningsboog te creëren. Dit wordt ook wel een kennis gat genoemd.
Het is een gat met datgene wat je nu al wel weet en de rest, datgene wat je nog niet weet of nog niet volledig ziet.
Je komt er achter dat je iets nog niet (volledig) weet…Hmm… vertel me meer..
Nou ja, dat dus.
Ik zie het bijvoorbeeld ook regelmatig op Facebook. Hoe? Een paar voorbeelden die ik onlangs voorbij zag komen:
“Ik ben heel iets leuks aan het ontwikkelen, maar ik kan er nu nog niets over vertellen, binnenkort meer…”
“Misschien kan ik volgende week al wel het grote nieuws delen. Spannend! :-))”
Huh, wat zou dat nieuws zijn dan? Huppakee, je nieuwsgierigheid is gewekt. Is er ergens al iets meer bekend?
Binnenkort meer… Is er ook zo één. O, er gaat dus nog meer komen!
Wat je nog niet wist… Dit creëert bijvoorbeeld een spanningsboog op het gebied van kennis en roept dus nieuwsgierigheid op.
Het is dan ook belangrijk om niet al je kennis in 1x te geven of zoveel mogelijk te willen vertellen, onder het mom dat je je klanten dan zo goed hebt geholpen…
Dat heb je ze juist niet het beste geholpen! Je helpt ze beter door ze vanuit nieuwsgierigheid te laten leren.
Je stopt toch een Olvarit-potje niet in 1x naar binnen bij een kind? Zo werkt het ook met het lerend en onthoudend vermogen van mensen.
Kortom, het is niet meer dan natuurlijk om nieuwsgierigheid op te roepen, het is puur natuur en voor je klant blijft het ook nog eens beter hangen.
En dat puur natuur kun je dus als ondernemer slim inzetten.
Binnenkort meer… 😉
Eens? Oneens? Laat het mij hieronder weten.
3 Comments on “Wat je nog niet wist over nieuwsgierigheid (+ hoe je dit slim in kunt zetten)”
een hele goeie tip! die ga ik gebruiken!!!
Ha Nele! Je maakt me nieuwsgierig 😉 Hoe ga je het inzetten?
Goeie tip, ga er over broeden en ga het eens uitproberen!