Wat voor veel vrouwen het meest spannende van het hebben van een eigen bedrijf, is dat het ineens om jou draait. Het gaat het niet meer om een product wat je moet verkopen.
Ineens moet jij jezelf zien te verkopen.
En dat kan onwijs spannend zijn! Je kunt je niet langer meer verstoppen, een ‘nee’ kan dan ineens heel hard binnen komen. Het is alsof die persoon ‘nee’ tegen jou zegt.
Vaak willen we dan controle uit te oefenen op de situatie, hebben we een hang naar zekerheid. Zodat het niet zo pijnlijk is…
Wat ik veel zie is, is dat vrouwen zich klein houden, bellen ze maar niet, gaan ze veel te lage prijzen of geven ze veel te veel.
Sommigen stoppen, trekken zich terug of beginnen nooit. Want ze moeten eerst nog… (noem maar op)
Duiken we de details in, zijn we nog niet klaar om iets over de bühne te brengen. Is iets nog niet af (komt het ooit af). Want het moet er wel gelikt uit zien als je er mee naar buiten wil.
Velen grijpen naar perfectionisme uit angst om afgewezen te worden.
Want achter perfectie ligt de angst om afgewezen te worden. En in onze angst om afgewezen te worden, proberen we controle te houden, controle over wat een ander over jou zou kunnen denken.
Willen we alles tot in de puntjes geregeld hebben, want dan kan niemand ons er op afwijzen.
In onze angst om afgewezen te worden doen we van alles (of juist niets). Duiken we in de mitsen en de maren. Of durven we niet naar buiten te treden als het niet perfect is.
Maat uiteindelijk geeft het ons een gevoel van ‘niet kunnen’ of een gevoel van falen.
En dat is zonde! Ik zie nog teveel vrouwen die zichzelf klein houden, die pas in actie komen als het 100% goed is, pas als ze perfect zijn en doen.
Maar ja, hoe kom je hier vanaf? Wat ik veel hoor, is dat je het moet loslaten. Wat moet je daar nou mee?
Loslaten doe je niet zo maar even, als je bang bent om in je kern geraakt te worden: angst om afgewezen te worden, niet goed genoeg bevonden te worden.
Hoe dan wel?
Streef niet langer naar perfectie, maar streef naar vooruitgang. Besef dat je altijd mag blijven verbeteren. Blijf oefenen, blijf datgene wat je doet iedere keer 1% beter.
Hoe ziet dat er dan uit? Laten we eens kijken naar de iPhone. Niet dat jij een iPhone bent, maar het gaat om het idee er achter.
De eerste iPhone ging in 2007 als warme broodjes over de toonbank. Iedereen wilde die iPhone hebben! Maar ook iPhone 2 tot en met 6 gingen als warme broodjes over de toonbank.
Iedere keer is de opvolger weer een beetje beter. De eerste iPhone was zeker niet perfect. En toch ging ie als warme broodjes over de toonbank.
Iedere nieuwe versie was weer iets beter dan de vorige. En zo is het ook met jouw dienstverlening. Streef naar vooruitgang. Iedere keer een stapje beter.
Want uiteindelijk wil je impact hebben, wil je mensen helpen, van betekenis zijn. Verplaats dus je focus van binnen (je angst om afgewezen te worden), naar buiten (impact willen hebben). En geef jezelf toestemming dat je jezelf mag blijven verbeteren.
Streef naar vooruitgang, niet naar perfectie!
Hoe zou streven naar vooruitgang bij jou er uit zien? Vertel het mij hier onder!
Wil jij streven naar vooruitgang? Meld je dan aan voor het 2-daagse event ‘Met Pit & Passie naar je ideale bedrijf’ op 11 & 12 december.