Het geheim van een goedlopend bedrijf

Road to successVeel ondernemers denken precies helder voor ogen te hebben wat ze willen bereiken. Zo ook Karin, ondernemer, 37 jaar, 2 kinderen en therapeut.

 

Karin wilde een paar jaar geleden haar eigen bedrijf beginnen. Omdat ze dacht dat ze het beter kon, en daarnaast wilde ze tijd hebben voor de kinderen, haar eigen tijd indelen.

 

Maar ze wilde vooral mensen helpen, een bijdrage leveren. Helder toch?

 

Dus ja, toen is ze haar eigen bedrijf gestart. Doel bereikt.

 

Ik vroeg wat haar volgende doel was. Nou ja, gewoon klanten krijgen…

 

En dit is iets wat ik veel tegen kom. En niet alleen bij starters. Ook ondernemers die al meer dan 10 jaar ondernemer zijn, hebben lang niet allemaal helder wat ze precies willen verdienen.

 

Heb jij exact helder waar jij precies naar toe wilt met jouw bedrijf? Herken jij het verhaal van Karin en kom je niet verder dan dat je er goed van wilt kunnen leven? Hoe (on-)belangrijk is geld voor je?  

 

Herkenbaar? Ja, wees je er dan van bewust dat je niet volledig in je kracht staat. En daarmee heb je niet de impact die je kunt hebben…

 

Want als je niet helder hebt waar je naar toe wilt, betekent dat je snel kunt verdwalen.

 

Verval je bijvoorbeeld in het denken in middelen in plaats van te bepalen of een middel wel je doel ondersteunt.

 

Daarnaast loop je het risico dat je beperkende overtuigingen je langzaam maar zeker tot stilstand brengen.

 

Als je geen helder doel hebt om voor te gaan en dan word je snel onderuit gehaald door gedachtes als: ik ben geen zakenvrouw, is dit wel haalbaar, zitten mensen wel op mij te wachten, kan ik het allemaal wel betalen?

 

Hiermee gaat je aandacht van buiten naar binnen. Draait het om het ‘ik’. En op het ‘ik’ gericht zijn voorkomt dat je in actie komt en dat je impact hebt.  

 

En dat is niet waarom jij voor jezelf ben begonnen! Jij wil impact hebben, jij wil er voor gaan!

 

Waar wil jij precies voor gaan?

 

Als jij impact wilt hebben, veel klanten wilt helpen, is het dus van essentieel belang dat je een helder doel voor ogen hebt.

 

Te beginnen met een financieel doel. Misschien denk je nu: getver, daar doe ik het helemaal niet voor, dan wil ik je dringend vragen om aan je financiële mindset te gaan werken ;).

 

Winst maken (of in ieder geval break-even draaien) is namelijk je eerste bestaansrecht als bedrijf. Anders heb je een hobby. Ook prima.

 

Uiteraard moet geld niet je énige drijfveer zijn, daar ga je het uiteindelijk niet mee redden.

 

Dus hoeveel wil jij uiteindelijk dit jaar hebben verdiend? Hoe ver ben je nu, ga je het halen?

 

En nog belangrijker; waarom wil je dit bedrag verdienen? Waar wil je aan het uitgeven? Een speciale cursus, een vakantie, een assistent in dienst nemen? Vertel mij hieronder!

 

 

 

Wil jij dit jaar jouw bedrijf nog een boost geven? Doe dan mee met de 30-daagse Boost your Business-Challenge welke op maandag 3 november start. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *