Waarom vrouwen geen ondernemer worden (+ hoe jij dat voorkomt)

Overtuigingen ondernemen Maak werk van je MerkOnlangs stond er in de krant een artikel dat tweederde van de Nederlandse vrouwen geen eigen bedrijf willen of durven te beginnen. Wat een hoog aantal! 2/3e van de Nederlandse vrouwen willen of durven niet te starten!

 

De grootste reden zijn angst om te falen en om in de financiële problemen te komen (68 procent). 

 

Angst is een groot iets in ieders leven. Van nature willen we pijn vermijden. Pijn voor een afwijzing, pijn om zichtbaar te worden, met je kop boven het maaiveld te komen.

 

Vaak weet je precies wat je moet doen.  Vol goede moed wil je aan de slag gaan… Maar vervolgens gebeurt er niets of te weinig en loopt het spaak. Je komt niet in actie zoals zou moeten.

 

En dat is waar vaak angst om de hoek komt kijken. Overtuigingen als: anderen zijn beter, wie zitten er nu op mij te wachten, noem maar op.

 

Wie zit er nu op mij te wachten?

 

Laat ik je het voorbeeld geven van de overtuiging: wie zit er nu op mij te wachten?

 

Door deze overtuiging komen er gevoelens naar boven. Gevoelens dat je dingen niet kunt, dat je er niet voor in de wieg bent gelegd, gevoelens van minderwaardigheid, een gevoel dat je niet in control bent.

 

Deze gevoelens zorgen er voor dat je bepaalde acties niet gaat doen. Je blijft achter je computer zitten, geen idee wat te doen. Je komt niet in actie, want er zijn toch al zoveel anderen, wie zit er nou op jou te wachten?

 

Dit gebrek aan actie zorgt vervolgens aan een gebrek aan resultaten: te weinig klanten, te weinig inkomsten, te weinig met je kop boven het maaiveld komen… noem maar op.

 

Dit is het domino-effect van jouw overtuiging. Dit is hoe bij jou een overtuiging leidt tot een bepaald (gebrek aan) resultaat.

 

Oké, als het zo werkt, dan werkt het dus ook andersom.

 

Stel dat jij in plaats van de overtuiging “Wie zit er nu op mij te wachten”, de overtuiging gelooft: “Er zijn genoeg klanten voor mij!”.

 

Deze overtuiging geeft je het gevoel dat je mensen kunt helpen, dat je impact kunt hebben. Het geeft je zelfvertrouwen, vertrouwen dat het je gaat lukken!

 

Vervolgens zul je actie gaan ondernemen: je mailt mensen, je gaat actief naar ze op zoek, je komt achter je computer vandaan om in contact te komen met ‘echte mensen’.

 

Het resultaat zal vervolgens zijn dat je (meer) klanten gaat krijgen en meer inkomsten zult hebben.

 

Kortom, overtuigingen leiden tot gevoelens, die leiden tot actie, wat vervolgens weer leidt naar resultaat.

 

En in beide gevallen heb je gelijk, maar waar geloof jij in? Welke overtuigingen ga jij geloven in 2014?

 

Wat is jouw overtuiging? Deel jouw overtuiging hieronder. Ik kan je vertellen: je bent niet de enige! Wat gaat je nieuwe overtuiging worden? Vertel het mij hier onder!

 

bonus checklist Maak werk van je Merk

Begin 2014 goed! Als steuntje in de rug kun je hier als BONUS het GRATIS werkblad downloaden waarbij jij je oude overtuiging in een nieuwe overtuigingen om kunt buigen: eentje die je zal helpen!

Klik op de afbeelding hier links en download het gratis werkblad.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *