In 3 stappen mínder doen (+ krijg méér impact)

Laatst was ik bij een lezing van Nils Roemen; medeoprichter van Durf te vragen. Nils is een inspirerende vent met leuke verhalen. Zo was hij gestopt met alle dingen die hij niet leuk vond of geen energie van kreeg. Hij kreeg het zelfs voor elkaar dat zijn offerte door een klant werd geschreven aangezien hij niet graag offertes schrijft.

Als zelfstandig ondernemer krijg je veel op je bord: je bedrijf opzetten en klanten (blijven!) krijgen, social media inzetten, offertes schrijven, facturen maken, je boekhouding doen, noem maar op.

Voor je het weet ligt je bordje vol. Aan het einde van de dag vraag je je af wat je nu eigenlijk gedaan hebt die dag… Je was in ieder geval druk, dat weet je nog wel. Ondertussen groeit je to-do-list en op den duur wordt dit een waar monster: je moet nog zoveel doen en je hebt maar beperkte tijd.

Gevolg is dat je steeds minder energie krijgt, je voor je gevoel steeds meer moet, je to-do-list groeit en je energie en inspiratie dalen met de snelheid van het licht. Langzamerhand voel je je een speelbal van je omgeving en vraag je je af waarom je ook alweer voor jezelf begon.

Weet je hoe dit komt? Dit komt omdat we niet hebben geleerd tijd te respecteren en te waarderen. Tijd is een vanzelfsprekendheid geworden en voor ons gevoel komen we vaak ‘tijd te kort’.

Maar wist je dat je tijd niet kunt managen? Tijd kun je niet sparen of uitstellen. Met allerlei foefjes kun je hoogstens sommige zaken sneller doen, waardoor je nog meer dingen kunt doen en je to-do-lijst een nog groter monster gaat worden…

Dit komt omdat één essentieel punt vaak over het hoofd wordt gezien: wat is nu eigenlijk echt belangrijk?

Om je tijd (en vaak ook je energie) te ‘besparen’ is het belangrijk te bepalen wat nu echt belangrijk is in plaats van wat urgent is. Vaak doen we die dingen die ‘nu moeten’ in plaats van die zaken die het meeste impact zullen hebben voor je business.

Oké, dus niet meer brandjes blussen, maar alleen die zaken die echt impact hebben. Maar welke zijn dat?

Die zaken die de meeste impact hebben is weer afhankelijk van waar je naar toe wilt. Waar ligt jouw focus op? Waar wil jij naar toe met je bedrijf?

Kijk vervolgens eens naar die taken die je afgelopen week hebt gedaan als wel naar die taken die voor komende week op je agenda staan. Welke taken en activiteiten dragen bij aan waar je naar toe wilt met je bedrijf?

Welke activiteiten hebben de meeste impact? Kun je daar meer van doen? Kun je die andere activiteiten skippen (die niet bijdragen aan het realiseren van jouw droom)?

Delegeer ze of doe ze gewoon niet!

Het kan zoveel simpeler! Om het eenvoudig voor je te houden heb ik er een 3-stappenplan van gemaakt, kijk, het is echt niet moeilijk:

 

1. Waar wil je naar toe dit en komend jaar? Wat wil je bereiken met je bedrijf?

2. Welke activiteiten dragen hier aan bij? Welke activiteiten hebben de meeste impact?

3. Welke activiteiten ga je méér doen, en vooral: wat ga je mínder doen?

 

Als je eens goed naar bovenstaande kijkt, zul je zien dat je veel tijd kunt ‘besparen’. In minder tijd meer doen, méér impact hebben. En dus meer vrije tijd, wie wil dat nou niet?

Kortom, wat ga jij mínder doen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *