Hoe verliefdheid dodelijk kan zijn voor je business

Ik zie regelmatig ondernemers vol enthousiasme over hun bedrijf vertellen. Vol vuur en de energie vertellen ze aan iedereen die het wil horen wat ze doen. En zo gaan ze door naar de volgende om hun verhaal te vertellen.

Maar ondanks hun passie loopt het vaak niet zoals ze het zouden willen. De klanten zeggen dat ze er op terugkomen (en vervolgens gebeurt er niets…): hij of zij moet er nog even over na denken, ze weten het nog niet zeker, ach, zo erg is het ook niet waar ze last van hebben. Ze beloven je als eerste te bellen als ze aan de slag willen, en vervolgens blijft het angstvallig stil…

Langzamerhand slaat de frustratie toe: waarom komen jouw klanten nou niet in actie? Het is hard werken, veel praten en maar weinig resultaat.

Het vuurtje wordt steeds kleiner, de energie wordt minder, je begint te geloven dat de klant niet geholpen wil worden of niet zit te wachten op jouw oplossing. Dan maar iets anders gaan doen? Weer op zoek gaan naar een baan?

Voor velen is dat ook niet de oplossing; ze zijn niet voor niets voor zichzelf begonnen: ze hebben een boodschap aan de wereld!

Want het liefst willen we veel klanten helpen, je bent niet voor niets je bedrijf begonnen. Je hebt een missie, je hebt je doelgroep iets te bieden!

Wat er vaak aan de hand is, is dat veel van deze gepassioneerde ondernemers verliefd zijn op hun bedrijf en in het bijzonder op de methodiek die ze inzetten. Vol verve verkopen ze coaching, NLP, mindfulness, SEO, provocatief coachen, noem maar op.

Maar zoals het bij verliefdheid ook is: het is iets heel persoonlijks!  Volgens veel ondernemers is hun methodiek of techniek namelijk hét antwoord op de vraag van de klant! Maar daar loopt de klant niet warm voor…

Hoe ga je toch een bloeiende business opbouwen met je verliefdheid of passie? Hoe kunnen de klant en jij elkaar vinden?

Ik zal het je vertellen, het is namelijk echt niet moeilijk….

In plaats van dat je vertelt hoe geweldig jouw methodiek is, vertel je over de geweldige resultaten die klanten kunnen behalen. Euhm, ja… Ik zal je een voorbeeld geven.

Vergelijk het met een chirurg; die gaat jou ook niet vertellen wat voor fantastische snijtechniek die heeft, en hoe fantastisch zijn stethoscoop is. Nee, hij vertelt dat hij je van je klachten (pijn) af gaat helpen: hij gaat jou beter maken!

Dit kun jij ook! In plaats van je middel aan te prijzen (de snijtechnieken), ga je aanprijzen welke fantastische resultaten de klant gaat behalen (de klant wordt beter).

Kortom, focus je niet op het middel, maar op de resultaten die jouw klanten kunnen behalen als ze met jou aan de slag gaan! En uiteraard ben jij gelukkig met jouw methodiek, maar dat is iets waar jij lekker van geniet, dan geniet de klant van het mooie resultaat!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *