Het nieuwe jaar is een tijd van terugkijken, maar ook van vooruit kijken. Een moment van goede voornemens maken, ook zakelijk gezien. Wat wil je dat dit jaar anders gaat? Wat moet anders?
Vaak sneuvelen goede voornemens al weer snel. Je goede voornemen komt een keer niet uit (het is nu niet handig) of je denkt: dat doe ik morgen wel. En morgen denk je: dat doe ik morgen wel. En voor je het weet zit je weer in je oude patroon.
Want wat je graag wilt, maar niet hebt, ligt buiten je comfortzone. En om je doelen te bereiken is het van belang dat je je comfortabel gaat voelen om buiten je comfort te zijn. Zoals we allemaal weten heeft nieuw gedrag tijd nodig om in je systeem te gaan zitten.
En als ondernemer is het extra belangrijk je gestelde doelen te halen. Is het in je privé leven misschien nog geen ramp om je niet aan je goede voornemens en doelen te houden (weinig zullen er last van hebben), voor je bedrijf is het van essentieel belang om je doelen en je goede voornemens scherp te hebben en er voor te gaan.
Je niet houden aan je zakelijke goede voornemens en doelen kost je namelijk ontzettend veel: klanten en uiteindelijk ook gewoon geld. Ook als je goede voornemen een goede balans tussen werk en privé is, juist dan is het belangrijk je doel te halen omdat je in minder tijd wel je resultaten moet gaan halen.
Als je moeite hebt je doelen te halen is er een grote kans dat je één van deze dodelijke valkuilen in bent gestapt:
1. Geen scherpe doelen
Op het moment dat je vage doelen hebt, zijn ze vaak ook niet haalbaar. Bijvoorbeeld ik wil meer klanten. Ik wil meer balans tussen werk en privé. Hoeveel meer klanten dan vorig jaar wil je hebben? Hoeveel omzet wil je meer hebben? Hoeveel uren wil je werken (en wanneer)?
2. Geen helder plan hoe je dit gaat halen
Doelen stellen is één, maar halen is een tweede. Wat vaak ontbreekt, is het hebben van een helder plan hoe je je doelen kunt halen. Als je x meer klanten wilt, hoe ga je dat doen dan? Ga je bellen, netwerken, ga je een evenement organiseren?
3. Een niet-ondersteunende mindset
Als je doelen stelt kan het zijn dat een stemmetje al tegen je zegt: dat ga je nooit volhouden, dat ga je niet redden, dat kun jij nooit! Voor het bereiken van je doelen is het van essentieel belang dat je mindset in de richting van je doelen staat i.p.v. de tegengestelde richting.
Kortom, zorg dat je ambitieuze, scherpe en meetbare doelen hebt, en dat je een plan hebt om vervolgens dit te gaan behalen. Concrete plannen maken helpt er voor dat je je angst de baas wordt, dat je in jezelf gaan geloven.
En als er een stemmetje in je oor fluistert dat je het niet zou kunnen halen, vraag jezelf dan af of dit echt waar is. Vaak is het je angst die je tegen wil houden om uit je comfortzone te komen. Angst vindt het namelijk wel veilig dat je in je comfortzone blijft!
Lastig? Doe dan mee aan het GoudenmarketingSysteem wat 23 januari a.s. start: in 9 maanden leer hoe je méér klanten, méér omzet en méér impact krijgt. Je leert hoe je je passie omzet naar een bloeiend bedrijf, waarbij klanten gemakkelijk “Ja’ tegen jou en je producten zeggen.