3 tips om die rotklusjes gedaan te krijgen

Maak werk van je Merk- 3 tips om die rotklusjes gedaan te krijgenStel, je wilt al een tijdje je bureau opruimen; weer even lekker overzicht creëren.

 

Doe je binnenkort wel even, denk je.

 

Als je het minder druk hebt.

 

Als je die ordners hebt gekocht waar je al die papieren in kunt stoppen.

 

Je moet nu eerste even…

 

En zo gaat dat weken door.

 

Iedere keer dat je je bureau ziet zucht je: ja, dat moet ik binnenkort écht even doen.

 

Ja, maar dat kost best wel veel tijd…

 

Doe ik binnenkort dus wel even…

 

En als je het eenmaal hebt gedaan denk je: Heb je daar zo moeilijk over gedaan?!

 

Vaak maken we het in ons hoofd veel groter dan het is. Zijn we bezig met mogelijke bezwaren (tijd, energie of geld dat het kost).

 

En als je het eenmaal gedaan hebt, is het achteraf gezien helemaal niet zo spannend.

 

Herkenbaar? Wat is het wat jij nog steeds een keer moet of wil doen?

 

Een bepaalde klant bellen? Gewoon eens met die nieuwsbrief beginnen?

 

Vaak is het iets waar we tegenop kijken, denk je dat het veel tijd kost, denk je het nog niet precies te weten…

 

Vaak duurt het er over na denken langer dan het gewoon maar even gaan doen.

 

En dat denken en twijfelen kost enorm veel tijd, plezier en energie. Maken we enorme draken van een klein dingetje.

 

Uiteindelijk kost je dit ook gewoon omzet en klanten. Want vaak is het niet alleen dat kleine dingetje zoals een bureau opruimen.

 

Vaak is het patroon wat er in jou heerst. Uitstellen, nadenken over wat er allemaal gedaan moet worden, over wat er allemaal zou kunnen gebeuren…  

 

Hoe kom je er vanaf? Alvast goed nieuws; net als dat je patronen aan leert, kun je patronen veranderen!

 

Ander gedrag zorgt voor andere patronen. Hoe zorg je er voor dat je anders gaat DOEN?

 

3 tips

Ik heb 3 tips voor je, die jou gaan helpen een stuk productiever te worden, hier komen ze:  

 

1. Bedenk wat het je oplevert als je het gedaan hebt en in plaats van de energie die het je gaat kosten. Hoe zul je je voelen als je dit karweitje hebt gedaan? Ben je dan trots? Blij? Opgelucht? Houd het PLEZIER in gedachte als je aan de klus denkt en er mee aan de slag gaat. 

 

2. Breek datgene wat je moet doen in kleine hapklare brokjes van 30 minuten. Stel je wilt dus je bureau opruimen.

Je kunt dit opbreken in

a. papieren verdelen in diverse categorieën,

b. per stapel in een aparte ordner doen en labelen

c. bureau schoonmaken

 

Dit zijn 3 verschillende activiteiten. Je taak is nu je papieren verdelen in diverse categorieën in plaats van je bureau opruimen. Is te doen toch in 30 minuten?

De volgende keer stop je ze in ordners. Is dat je taak in plaats van je bureau opruimen. 

 

3. Committeer je aan je inzet in plaats van het resultaat.

In plaats van dat je je bureau wilt opruimen, committeer je je er aan om gedurende 30 minuten bezig te zijn om je bureau op te ruimen. En na 30 minuten stop je, of kies je opnieuw voor 30 minuten werken aan je taak. Hiermee zet je de tijd centraal in plaats van het resultaat. En tijd, die gaat altijd wel voorbij ;). 

 

Uiteindelijk gaat het om DOEN, breek het op in kleine hapklare brokjes. Net als bij kleine kinderen: kleine hapjes en kleine stapjes werkt het beste!

 

Wat is jouw tip om dingen te doen waar je tegen op kijkt? Deel jouw tip hier onder.

 

2 Comments on “3 tips om die rotklusjes gedaan te krijgen”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *