10 tips voor meer onderscheidend vermogen

10 tips voor meer onderscheidend vermogenWist je dat er ruim 60.000 coaches zijn en maar liefst 100.000 adviseurs? Hoe onderscheid je je dan van anderen?

Iedereen is uiteraard klantgericht en levert maatwerk. Maar daarmee ben je er nog niet.

Zo kreeg ik een mail van Herman en Alice. Zij worstelen ook met hoe zich meer te onderscheiden, zij schreven mij het volgende:

 

Goedemorgen Jikkie, 

Wij volgen je al geruime tijd en denken bij elke mailing:

Waarin zou Jikkie toch verschillen in vergelijk met al die tientallen

anderen?

Want dat wij mailings, adviezen en aanbiedingen krijgen van vele anderen

is voor jou ongetwijfeld niet vreemd.

 

Uiteraard willen wij meer klanten….

Uiteraard willen wij meer omzet……..

Uiteraard hebben wij minder budget te besteden voor promotie….

Uiteraard hebben wij enorme last van de recessie….

en uiteraard willen wij hier zegevierend uitkomen…..

 

Maar hoe kunnen wij via een mail het onderscheid maken?

 

Vertel ons waarom jij tot de betere behoort en we jouw adviezen op

moeten gaan volgen om succesvol te zijn.

En vertel ons niet dat alles bij onszelf begint: dat weten wij!

We zetten ons 100% in maar wij denken op de verkeerde manier.

 

Wij horen graag van je.

 

Herman & Alice

 

Alice en Herman, dank voor jullie vraag! Ik lees diverse vragen en opmerkingen en ga je zelf al uit dat je op een verkeerde manier denkt. Wat houd je tegen om op de juiste manier te gaan denken en doen?


Ik kan hier nu een heel pleidooi houden over waarom ik zo perfect ben, maar 1. dat ben ik niet en 2. het is niet interessant. Dan kom je terecht in een ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend”.

 

Het is namelijk veel krachtiger om anderen te laten vertellen waarom ze voor jou hebben gekozen, zoals hier.

 

Ik zal je hier voorbeelden en tips geven over hoe je je kunt onderscheiden.

 

Angst

Het is namelijk best spannend om met je kop boven het maaiveld te komen. Vaak speelt angst mee om jezelf te laten zien. Overtuigingen als: “wie ben ik dan, zitten klanten hier wel op te wachten”, noem maar op.

 

Of vind je het op de borstklopperij om jezelf te onderscheiden (á al wc-eend). Want wie ben jij om te vertellen hoe de wereld er uit ziet?

 

Want in het nuchtere Nederland (WK’s, EK’s voetbal uitgezonderd), moet je vooral niet met je kop boven het maaiveld uitkomen. Dat is zóóóó Amerikaans! Zo doen we dat hier niet hoor. Aan de andere kant: er zijn genoeg anderen die ‘hetzelfde doen’ als jij. Hoe onderscheid je je dan toch van al die anderen?

 

Het draait niet om jou

Ik kan je geruststellen: uiteindelijk gaat het helemaal niet om mij of jou. Het gaat er om wat een klant kan bereiken als hij of zij met jou in zee gaat. Jij bent slechts het middel waardoor een klant zijn probleem opgelost ziet.

 

Onderscheidend vermogen: key to succes

Hoe zorg je er voor dat een klant dan toch voor jou kiest?

 

Want in de zee van coaches, therapeuten, adviseurs is het van essentieel belang dat je je onderscheidt. Hoe on-Nederlands ook. Het zorgt er voor dat je gemakkelijker gevonden wordt. Daarnaast wordt het voor klanten gemakkelijker te besluiten hoe goed, bruikbaar of uniek jouw product is.

 

Kortom, als je niet op prijs wilt worden vergeleken, zul je je dus moeten onderscheiden.

 

Hoe

Hoe je dat? Ik geef je hierbij graag 10 tips van basis tot meer geavanceerd (let op emailmarketing is slechts een klein onderdeel van marketing, denk dus breder!):

 

1. Wat is je passie? Wat is het waarom je je eigen bedrijf bent gestart? Vertel vol passie over waarom je je bedrijf bent begonnen: wat wil je er mee bereiken? Wat is jouw drijfveer? Dit alleen al zorgt er voor dat je je onderscheid van de massa; het is jouw drijfveer.

 

2. Op welk vlak ben jij een expert of autoriteit (of wil je dit worden)? Ben je adviseur op financieel vlak, op het gebied van HR, ICT, inkoop, sales, marketing, logistiek of nog iets anders? Wat is jouw vakgebied?

 

3. Heb scherp voor wie je er bent, voor welke micro-doelgroep ben je er specifiek? En vervolgens: welke resultaten bied je? Welke behoeftes van je klant vervul je? Klanten zijn vooral op zoek naar zekerheid dat hun probleem wordt opgelost.

 

4. Wat onderscheidt jou van anderen? Vraag het je klanten, waarom zijn ze specifiek bij jou gekomen? Voor de prijs of voor iets anders? Ter illustratie: mijn klanten zeggen: als je actie en resultaat wilt moet je naar Jikkie. Bij mij dus geen ingewikkelde theorieën, maar handen uit de mouwen en in actie komen met de kennis die je aangereikt krijgt.

 

5. Zorg dat je contact krijgt met je doelgroep. Vraag waar ze mee zitten of vertel vaker waar je mee bezig bent. Vertel ze waar wil je naar toe wilt met je bedrijf, misschien heb je laatst iets bijzonders gedaan? Dit zorgt er voor dat potentiele klanten het gevoel krijgen dat ze je al kennen. Hierdoor ben je ineens niet meer één van die 100.000.

 

6. Is er een bijzonder methode die je gebruikt? Een beroemd boek wat je inzet, of werk je met paarden in een leiderschapstraject?  

 

7. Waar irriteer je je aan in je branche? Welke misvattingen zijn er die jij anders ziet? Is er iets wat iedereen over het hoofd ziet? Als voorbeeld: ik zie dat velen marketing aanbieden, maar ik begrijp dat kennis leuk is, maar de grootste uitdaging is om het vervolgens te gaan doen. In mijn programma’s is er dus voor aandacht en focus op hoe je zaken in de praktijk gaat brengen. Meer klanten is leuk, maar hóe ga je dit aanpakken?

 

8. Wat doe jij anders dan anderen binnen jouw branche? Of is er een branche denkbaar waar ontwikkelingen gaande zijn die je ook zou kunnen toepassen in jouw eigen branche? Door bijvoorbeeld een totaalpakket aan te bieden in plaats van uurtje factuurtje (zou in de advocatuur enorm onderscheidend zijn als iemand dit ging toepassen: voor één totaalprijs je probleem opgelost!)

 

9. Actie: durf de boer op te gaan met je onderscheidende vermogen. Vertel tijdens een netwerk eens welke ontwikkelingen jij ziet in jouw branche en wat er volgens jou nog mist. Probeer het uit en verfijn het verder.

 

10. Maak dit alles zo concreet mogelijk, blijf niet hangen in containerbegrippen als luisterend oor, klantvriendelijk, resultaatgericht. Laat het terugkomen in alle communicatiemiddelen. Ik onderscheid mij bijvoorbeeld door simpele taal en in actie komen, in mijn artikelen zul je dan ook weinig moeilijke woorden of theorie lezen, maar vooral praktische tips. 

 

Hoe onderscheid jij je van anderen? Hoe laat je dit terugkomen in je communicatie? Vertel het mij hieronder! 

 

 

2 Comments on “10 tips voor meer onderscheidend vermogen”

  1. ALs beeldend docent en kindertekentherapeut onderscheid ik mij door mijn aktiviteiten aan te bieden aan
    drukbezette ouders en hun kind 6-12 jaar samen .
    Door samen als 2 echte kunstenaars te werken aan dezelfde tekening of object , versterken zij
    hun band en ervaren dat kunst fun is en ook een mooie kunstwerk of tekening kan opleveren.
    Aandacht voor elkaar en zorgen blijven thuis.
    Neven effect is dat door deze werkwijze ouder ook inzicht kan krijgen hoe hun samenwerking is.
    Wie is leider en wie volger? en hoe is dat thuis ? werkt dat?
    Aan ouders die zich zorgen maken om hun kind door problemen thuis of in de klas biedt ik kindertekentherapie. Ik teken adhv de hulpvraag met het kind en ga over de tekening in gesprek.
    Wat heeft de tekening nog nodig wat wil het kind en wat vertelt de tekening daar over.
    Door de tekening te bevragen en lichaamsgericht werk krijgt het kind inzicht wat er speelt
    Het verhaal achter de tekening is vaak verbijsterend en heel bijzonder het heeft mijn
    kijk op kunst verandert . Beeldtaal helpt om inzicht in je situatie te krijgen en jezelf te helen dmv tekentaal. Dat gun ik iedereen daarmee kan ik ouder en kind helpen samen gelukkig te zijn.

  2. nog even ik lees wat vreemde taalconstructies: het moet zijn er is hier 100% aandacht voor elkaar.
    en ouders laten hun zorgen thuis.
    Tekenen is helend door veranderingen in tekeningen aan te brengen kunnen trauma’s verwerkt worden.
    in tekentaal heet dit betekenen. Zo werk je zelfhelend.Met name kinderen die moeite hebben zich te uiten
    hebben hier veel baat bij. Het wordt weer leuker op school of thuis. daardoor.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *